michalsmalbrugge.reismee.nl

Laatste blog vanuit Canada!

Hey iedereen,

Na vijf maanden in Canada te hebben gewoond; ben ik heel veel ervaringen rijker, heb ik deel uitgemaakt van de Canadese cultuur, ik heb vrienden van over de hele wereld, mijn hostfamily echt mijn familie geworden, ik heb prachtige en bijzondere herinneringen voor de rest van mijn leven gemaakt en bovenal heb ik ook meer over mijzelf geleerd. Kortom: de keuze om naar Canada te gaan was een van de beste beslissingen die ik ooit heb kunnen maken!

Het is moeilijk te geloven dat mijn avontuur alweer ten einde komt. De afgelopen maanden zijn voorbij gevlogen. Ik ging met een ‘open mind’ naar Canada toe. Ik liet alles op mij afkomen en ik stond ook voor alles open. Ik ben enorm dankbaar voor alles wat ik heb meegemaakt.

Ik zal eerst nog even vertellen wat ik de afgelopen twee weken heb gedaan. Zo ben ik onder andere weer wezen snowboarden. De Canadese organisatie ‘NSISP’ had dit uitje voor alle internationale studenten geregeld. Deze keer ging het echt super goed. Voor lunch hadden we een heerlijke Canadese ‘beavertail’ gegeten. Het was echt een super leuke dag en ik heb enorm genoten!

Ook ben ik met een paar vriendinnen naar een mooi uitzicht punt geweest en hier hebben we samen de zonsondergang bekeken. Haley, Bianca en ik zijn naar een IJshockey wedstrijd geweest. Ik ben wezen logeren bij mijn vriendin Anna. Ik ben meerdere keren wezen lunchen met mijn Canadese vriendinnen. Ook zijn we wezen minigolven in ‘glow in the dark’. Samen met de familie zijn we naar Hatfield Farm geweest. Hier reden we rond met paard en wagen en speelden we spelletjes. Ook ben meerder keren naar Halifax geweest. De afgelopen week had ik mijn examens. Volgens mij, heb ik al mijn examens best goed gemaakt. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Deze week stond vooral in het teken van afscheid nemen. Samen met mijn vrienden en familie heb ik allerlei leuke dingen gedaan. Mijn vriendinnen hadden mij gisteren mee uiteten genomen. Vanavond heeft mijn familie een afscheidsfeestje geregeld. Het voelt zo raar om afscheid te moeten nemen van de mensen en Canada. Ik denk dat ik het pas echt besef als ik weer in het vliegtuig richting Nederland zit.

De afgelopen maanden heb ik enorm veel meegemaakt. Ik was aan een heel nieuw hoofdstuk in mijn leven begonnen. Ik hou ervan om nieuwe uitdagingen aan te gaan dus ik stond altijd voor veel open. Ik heb heel veel geleerd van de Canadese cultuur. Het is echt waar: Canadezen zijn enorm vriendelijk en aardig. Iedereen, zelfs onbekenden, zijn altijd bereid om je te helpen. Ik heb enorm genoten van alle IJshockey wedstrijden. Het is zo leuk  dat iedereen enorm enthousiast is, of het nou voor het schoolteam of het nationale team is. Ook al is het eten niet altijd gezond het is alsnog heerlijk. Typisch Canadese poutine, beavertails of donair uit Nova Scotia. Mijn favoriete restaurant en een van de bekendste dingen van Canada is ‘Tim Hortons’. Vele mensen, onder andere mijzelf, komen hier dagelijks voor koffie en een snack. Ook ben ik blij dat ik nieuwe feestdagen zoals Thanksgiving en Halloween mee heb kunnen maken. De beste manier om een nieuwe taal te leren is om er echt elke dag mee bezig te zijn. Hier in Canada had ik geen andere keuze dan Engels te praten. Mijn Engels is echt stukken verbeterd waar ik heel blij mee ben. Ik praat, denk, lees, luister, schrijf en droom nu zelfs in het Engels zonder moeite. Ik heb nog wel een Nederlands accent maar volgens de Canadezen is dat heel schattig haha!

Ik ben enorm dankbaar voor alle mensen die ik heb ontmoet hier in Canada. Vanaf de eerste dag dat ik mijn familie had ontmoet wist ik dat het goed zat. De afgelopen maanden hebben we hele sterke band opgebouwd. We hebben enorm veel leuke en gekke herinneringen gemaakt. Ook hebben we veel van elkaars cultuur geleerd. Ik ben heel blij dat ik een deel was van deze familie. Ik ben Mark, Tiffany, Hailey, Jaxson en de rest van de familie enorm dankbaar dat ze mij zo goed hebben opgenomen in de familie. Wat ga ik al deze bijzondere mensen enorm missen. Zonder mijn vrienden was deze ervaring niet het zelfde geweest. Ik heb veel internationale en Canadese vrienden gemaakt. Heel bijzonder dat ik nu vrienden van over de hele wereld heb. We hebben samen zoveel leuke dingen mee gemaakt. Van actieve activiteiten zoals; schaatsen, voetballen, snowboarden, sneeuwballengevecht, ‘hiken’, zwemmen, kajakken tot aan lekker uiteten, feestjes, shoppen, heel vaak naar Halifax, sleepovers en nog veel meer!  Ik hou echt van mijn familie en vrienden hier in Canada en iedereen heeft een speciaal plekje in mijn hart gekregen.

Ik ben altijd met veel plezier naar Sackville HighSchool gegaan. Het is niet precies zoals in alle ‘Highschool films’ maar het komt er wel in de buurt. Iedereen heeft zijn eigen grote kluisje. Vele studenten komen met de auto of de wel bekende gele schoolbus naar school toe. Na school zijn er allerlei leuke activiteiten zoals verschillende sporten en clubs waar je aan deel kan nemen. Iedereen is heel erg trots om deel uit te maken van onze school. De schoolspirit is altijd erg aanwezig en dit is heel erg leuk. Ik heb altijd veel plezier gehad in mijn lessen Engels, Leadership, Global Geo en Gym. Ik ben blij dat ik hier zoveel leuke vrienden heb kunnen maken. Al mijn leraren waren ook heel erg aardig en ze hebben mij altijd goed geholpen. Een onvergetelijke ervaring!

Naast de dingen zoals als cultuur, taal en mensen heb ik ook veel over mijzelf geleerd. Natuurlijk heb ik altijd al enorm veel gehouden van mijn familie en vrienden in Nederland maar door een langere tijd van huis te zijn geweest realiseer ik mij hoeveel ik van hen hou. Ook heb ik meer geleerd over mijn ‘normen en waarden’. Wat ik belangrijk vind ik mijn leven en wat ik wil bereiken. Een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd is om nooit je dromen op te geven. Ik kan echt zeggen dat ik mijn droom heb waargemaakt! Ik wil iedereen aanmoedigen om nooit je dromen op te geven, hoe moeilijk het ook lijkt, als je echt iets wilt kun je het waarmaken!  “Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn’t do than by the ones that you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbour. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.’’

Tot slot ervaar ik echt dat Canada mijn tweede ‘thuis’ is geworden. Mijn Canadese familie en al mijn vrienden zijn heel speciaal voor mij. “You will never be completely at home again, because part of your heart will always be elsewhere. That is the price you pay for the richness of loving and knowing people in more than one place.”

Ik wil iedereen bedanken voor het bijdragen aan mijn droom. Ik wil Travel Active en de NSISP bedanken dat ze mij deze kans hebben gegeven. Ook wil ik jullie bedanken voor het lezen van mijn blogs en de lieve reacties.

Op een dag zal ik zeker terug komen naar Canada.  ‘This is not a goodbye but a see you soon eh!’

Heel veel liefs en tot snel,

Michal

Mni

Mooi geschreven... leuk om te lezen.

Lieke

Wat heb je het mooi verwoord Michal. Je hebt echt tot het uiterste genoten en het was super leuk om al je verhalen te horen. Toch ben ik wel blij dat je weer deze kant op vliegt ;) tot snel x

Papa

Wat een prachtige laatste blog van je grote Cansdese avontuur Michal. Ik ben heel blij en trots op je dat je deze mooie droom hebt kunnen waar maken. Thanks to your hostfamily en TA. Zie er naar uit om je gauw weer in ons midden te hebben.

Marian haan

Fijn dat je het zo leuk hebt gehad! Deze ervaring neemt niemand je meer af. Heel belangrijk voor de rest van je leven! Tot in Nederland!!

Ria

Prachtig Michal. Wat heb je een hoop beleefd !
Sterkte met afscheid nemen...
LIefs

Floor

Trots op je mik! Zo leuk dat je het zo naar je zin hebt gehad. Heel mooi geschreven mik. Nu jou morgen weer zien ! Jaaaa??